COOP BETALINGER A/S

CVR-nr.: 35476695

Roskildevej 65

2620 Albertslund


Årsrapport

1. januar 2024 - 31. december 2024

Årsrapporten er fremlagt og godkendt på selskabets ordinære generalforsamling den
27/03/2025
Susanne Kvistgaard Nilsson
Dirigent

Virksomhedsoplysninger

VirksomhedenCOOP BETALINGER A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund
CVR-nr.:35476695
Regnskabsår:01/01/2024 - 31/12/2024
RevisorPricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Strandvejen 44
2900 Hellerup
DK Danmark
CVR-nr.: 33771231
P-enhed:1016959517

Ledelsespåtegning

Bestyrelsen og direktionen har dags dato behandlet og godkendt årsregnskabet for regnskabsperioden 1. januar 2024 - 31. december 2024 for Coop Betalinger A/S.

 

Årsregnskabet aflægges i overensstemmelse med lovgivningens krav, herunder årsregnskabsloven.

 

Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af aktiver, passiver, den finansielle stilling pr. 31. december 2024 og resultat for regnskabsperioden 1. januar 2024 til 31. december 2024.

 

Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for de forhold, beretningen omhandler.

 

Årsregnskabet indstilles til generalforsamlingens godkendelse



Albertslund, den 06/03/2025

Direktion
Kristian Mikkelsen



Bestyrelse
Morten Barsballe Nielsen
Jesper Flensted Nielsen
Kristian Mikkelsen

Den uafhængige revisors revisionspåtegning

Til kapitalejerne i COOP BETALINGER A/S

Konklusion

Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2024 samt af resultatet af selskabets aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Vi har revideret årsregnskabet for Coop Betalinger A/S for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2024, der omfatter
resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og noter, herunder anvendt regnskabspraksis (”regnskabet”).

Grundlag for konklusion

Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit “Revisors ansvar for revisionen af regnskabet”. Vi er uafhængige af selskabet i overensstemmelse med International Ethics Standards Board for Accountants’ internationale retningslinjer for revisorers etiske adfærd (IESBA Code) og de yderligere etiske krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse krav og IESBA Code. Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.

Ledelsens ansvar for regnskabet

Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der giver et retvisende billede i overensstemmelse med
årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser for nødvendig for at
udarbejde et regnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af regnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere selskabets evne til at fortsætte driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at udarbejde regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere selskabet, indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.

Revisors ansvar for revisionen af regnskabet

Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om regnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger, som brugerne træffer på grundlag af regnskabet.

Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel skepsis under revisionen. Herudover:
• Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i regnskabet, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
• Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke en konklusion om effektiviteten af selskabets interne kontrol.
• Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
• Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om selskabets evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklusioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at selskabet ikke længere kan fortsætte driften.
• Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af regnskabet, herunder noteoplysningerne, samt om regnskabet afspejler de underliggende transaktioner og begivenheder på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt andet det planlagte omfang og den tidsmæssige placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen

Udtalelse om ledelsesberetningen

Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om regnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af regnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkonsistent med regnskabet eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysninger i henhold til årsregnskabsloven.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav. Vi har ikke fundet væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.



Hellerup, den 06/03/2025



PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr.: 33771231
Per Rolf Larssen, mne24822
Statsautoriseret revisor

Ledelsesberetning

Hovedaktivitet

Coop Betalinger A/S er et 100 % ejet datterselskab af Coop Bank A/S. Selskabets hovedaktivitet er at kunne tilbyde kunderne i Coop Bank A/S muligheden for at indbetale kontanter på kundernes konti i Coop Bank A/S ved brug af kasseterminalerne i Coop amba koncernens butikker.

 

Coop Betalinger A/S er oprettet, da Coop Bank A/S jf. lovgivningen ikke kan indgå aftaler med betalingsagenter. Coop Bank A/S har således indgået aftale med Coop Betalinger A/S om at udføre betalingsformidling gennem agenter, som er Coop amba koncernens butikker. Systemmæssigt vil alle indbetalinger på en kundes konto via et Coop Bank betalingskort opsamles og formidles via Coop Betalinger. Coop Betalinger A/S har tilladelse som betalingsinstitut fra Finanstilsynet.

 

Coop Betalinger A/S har indgået outsourcing-aftale med Coop Bank A/S om administration. Coop Bank A/S fakturerer i henhold til outsourcing-aftalen Coop Betalinger A/S for de til administrationen forbundne omkostninger, hvilket er omkostninger til datacentral, transaktionsrelaterede omkostninger fra Nets, løn til administrativt personale m.v.

 

Coop Betalinger A/S genfakturerer Coop Bank A/S for de samlede forbundne omkostninger pålagt et risikotillæg på 5 %.   

 

Udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold

Årets resultat blev et overskud på 54 t.kr. efter skat.

 

Driftsaktiviteten målt ved omsætningen på opsamlingskontoen kan i perioden opgøres til i alt 158.449 t.kr. mod 147.683 t.kr. i 2023. På balancedagen er udestående betalingsvolumen 3.477 t.kr. mod  2.822 t.kr. ultimo 2023.

 

Resultat før skat udgør 73 t.kr., indeholdende rente af indestående i banken samt nettoomsætning baseret på direkte afholdte omkostninger pålagt 5 % i risikotillæg, fratrukket omkostninger afholdt til IT drift, transaktionsrelaterede omkostninger til Nets, løn til administrativt personale i Coop Bank A/S, afgift til Finanstilsynet mv. 

 

Bestyrelsen foreslår, at der ikke udbetales udbytte for 2024.

 

Risici

Som følge af aftalen mellem Coop Betalinger A/S og butikkerne, bærer Coop Betalinger A/S den forretningsmæssige risiko i relation til modtagelsen af indbetalinger fra kunderne. En eventuel konkurssituation i butikkerne (herunder franchisebutikkerne) eller anden form for tilbageholdelse af de af kundernes indsatte beløb medfører, at Coop Betalinger A/S vil lide et tab, idet Coop Betalinger A/S er forpligtet til at foretage viderebetaling til Coop Bank A/S.

 

Endvidere påtages en forhøjet risiko i relation til Coop Bank kundernes indsættelse af beløb via kreditkort såsom MasterCard, idet der i den forbindelse er tre dages forsinkelse, før der foretages clearing, mod clearing samme dag ved indsættelse af beløb på VISA/Dankort.

 

Coop Betalinger A/S’ indtjening i forbindelse med den mellem Coop Bank A/S og Coop Betalinger A/S indgåede outsourcing-aftale er indgået som en cost plus-aftale. Selskabets indtægter vil som følge heraf svare til selskabets omkostninger tillagt 5 %, vurderet ud fra selskabets samlede risici ved den indgåede serviceaftale samt renteindtægter.

 

Begivenheder efter regnskabsperiodens afslutning

Der er fra balancedagen og frem til i dag ikke indtrådt forhold, som forrykker vurderingen af årsregnskabet.

 

Forventninger til 2024

Ledelsen forventer samme aktivitet i 2025 som i 2024, og et resultat for 2025 på niveau med 2024.


Anvendt regnskabspraksis

Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for Regnskabsklasse B.

Årsrapporten aflægges i overensstemmelse med årsregnskabsloven for klasse B med tilvalg af enkelte bestemmelser for regnskabsklasse C.

 

Regnskabspraksis er uændret i forhold til årsrapporten for 2023.

 

Generelt

 

Indregning og måling
Aktiver indregnes i balancen, når det som følge af en tidligere begivenhed er sandsynligt, at fremtidige økonomiske fordele vil tilflyde selskabet, og aktivets værdi kan måles pålideligt.

 

Forpligtelser indregnes i balancen, når selskabet som følge af en tidligere begivenhed har en retlig eller faktisk forpligtelse, og det er sandsynligt, at fremtidige økonomiske fordele vil fragå selskabet, og forpligtelsens værdi kan måles pålideligt.

 

Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser til kostpris. Måling efter første indregning sker som beskrevet for hver enkelt regnskabspost nedenfor.

 

Ved indregning og måling tages hensyn til forudsigelige risici og tab, der fremkommer, inden årsrapporten aflægges, og som be- eller afkræfter forhold, der eksisterede på balancedagen.

 

I resultatopgørelsen indregnes indtægter i takt med, at de indtjenes, mens omkostninger indregnes med de beløb, der vedrører regnskabsåret.


Valuta
Regnskabet præsenteres i DKK, afrundet til hele tusinde kroner, som også er bankens funktionelle valuta.

 

Resultatopgørelsen


Nettoomsætning
Nettoomsætning omfatter fakturererede indtægter fra Coop Bank A/S, svarende til de af Coop Bank A/S viderefakturerede og afholdte omkostninger samt andre afholdte omkostninger i forbindelse med drift og administration pålagt et risikotillæg på 5 % for den risiko, Coop Betalinger A/S påtager sig i relation til modtagelsen af indbetalinger fra kunderne.

 

Andre eksterne omkostninger
Andre eksterne omkostninger omfatter omkostninger til IT-drift, transaktionsrelaterede omkostninger til Nets, administrative omkostninger til Coop Bank A/S, afgift til Finanstilsynet samt revision.

 

Bruttofortjeneste (artsopdelt)
Selskabet har jf. årsregnskabslovens § 32 stk. 1 valgt at foretage et sammendrag af posterne nettoomsætning og andre eksterne omkostninger.

 

Skat
Coop Betalinger A/S er sambeskattet med Coop koncernen og dette selskabs tilknyttede virksomheder indtil 30.06.2024 og med Sydbank A/S og dette selskabs tilknyttede virksomheder fra den 01.07.2024. Den aktuelle selskabsskat fordeles mellem de sambeskattede selskaber i forhold til disses skattepligtige indkomster (fuld fordeling med refusion vedrørende skattemæssige underskud). Skat af årets resultat, der omfatter aktuel skat af årets resultat, indregnes udelukkende i resultatopgørelsen.

 

Aktuelle skatteforpligtelser eller tilgodehavende aktuel skat indregnes i balancen, opgjort som beregnet skat af årets skattepligtige indkomst, reguleret for betalt aconto skat.

 

Tilgodehavende tilknyttede virksomheder
Posten omfatter mellemværende med Coop Bank A/S i forbindelse med administration.

Andre tilgodehavender
Posten omfatter endnu ikke clearede kontantindbetalinger foretaget af Coop Banks kunder, hvor mellemværendet er med butikkerne i Coop koncernen.


  Likvider
Omfatter tilgodehavende hos kreditinstitutter, som måles til amortiseret kostpris. Selskabet har indlån på anfordring i Coop Bank A/S.

 

Gæld til tilknyttede virksomheder
Gæld til tilknyttede virksomheder omfatter mellemværende med Coop Bank A/S i forbindelse med endnu ikke clearede indbetalinger til Coop Banks kunder.

Posten måles til amortiseret kostpris.

 

Anden gæld
Anden gæld omfatter skyldige administrationsomkostninger.

Resultatopgørelse 1. jan. 2024 - 31. dec. 2024

Note 2024 2023
kr. kr.
Nettoomsætning 72.924 57.531
Bruttoresultat 72.924 57.531
Resultat af ordinær primær drift 72.924 57.531
Ordinært resultat før skat 72.924 57.531
Skat af årets resultat -18.960 -14.498
Årets resultat 53.964 43.033
Forslag til resultatdisponering
Foreslået udbytte indregnet under egenkapitalen 0 0
I alt 53.964 43.033

Balance 31. december 2024

Aktiver

Note 2024 2023
kr. kr.
Tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder 3.590.541 2.968.537
Tilgodehavender i alt 3.590.541 2.968.537
Likvide beholdninger 2.250.226 2.166.178
Omsætningsaktiver i alt 5.840.767 5.134.715
Aktiver i alt 5.840.767 5.134.715

Balance 31. december 2024

Passiver

Note 2024 2023
kr. kr.
Registreret kapital mv. 2.000.000 2.000.000
Overført resultat 251.416 197.452
Forslag til udbytte 0
Egenkapital i alt 2.251.416 2.197.452
Gældsforpligtelser til tilknyttede virksomheder 3.570.391 2.922.765
Skyldig selskabsskat 18.960 14.498
Kortfristede gældsforpligtelser i alt 3.589.351 2.937.263
Gældsforpligtelser i alt 3.589.351 2.937.263
Passiver i alt 5.840.767 5.134.715

Egenkapitalopgørelse 1. jan. 2024 - 31. dec. 2024

Registreret kapital mv. Overført resultat I alt
kr. kr. kr.
Egenkapital, primo 2.000.000 197.452 2.197.452
Årets resultat 53.964 53.964
Egenkapital, ultimo 2.000.000 251.416 2.251.416

Noter

1. Oplysning om eventualforpligtelser

Coop Betalinger A/S har ikke foretaget pantsætning eller stillet sikkerhed, men hæfter solidarisk i sambeskatningskredsen i Sydbank A/S koncernen.

2. Oplysning om ejerskab

Ejerforhold

Coop Bank A/S med hjemsted Roskildevej 65, 2620 Albertslund, har siden stiftelsen ejet aktiekapitalen i Coop Betalinger A/S.

Nærtstående parter

Selskabet har i året haft følgende transaktioner med nærtstående parter:

 

Coop Betalinger A/S har mellemregning med Coop Bank A/S, som primært udgør endnu ikke clearede indbetalingstransaktioner på Coop Banks kunders konti (clearet via Nets).

 

Derudover har Coop Betalinger A/S anfordringsindlån samt mindre mellemregning med Coop Bank A/S vedrørende administrationen af Coop Betalinger A/S.

 

 

Koncernforhold

Coop Bank A/S ejer Coop Betalinger A/S 100 %, men udarbejder ikke koncernregnskab.

 

Coop Betalinger indgår i koncernregnskabet for Sydbank A/S, Peberlyk 4, 6200 Aabenraa, som er moderselskab for Coop Bank A/S.

 

Koncernregnskabet offentliggøres på: https://www.sydbank.dk/regnskab-etiket/regnskab.aspx

3. Information om gennemsnitligt antal ansatte

2024
Gennemsnitligt antal ansatte 0
false false false true Erhvervsstyrelsen Regnskab Basis 31/12/2023 01/01/2023 Revisionspåtegning false false false false Mette Nielsen Roskildevej 65 2620 Albertslund 354766952024-01-012024-12-31 354766952024-01-012024-12-311 354766952024-01-012024-12-310 354766952024-01-012024-12-310 354766952024-01-012024-12-311 354766952024-01-012024-12-312 354766952024-01-012024-12-312 354766952023-01-012023-12-31 354766952024-12-31 354766952023-12-31 354766952024-01-01fsa:ContributedCapitalMember 354766952024-01-01fsa:RetainedEarningsMember 354766952024-01-01 354766952024-01-012024-12-31fsa:RetainedEarningsMember 354766952024-12-31fsa:ContributedCapitalMember 354766952024-12-31fsa:RetainedEarningsMember iso4217:DKK