
Side 4/19
Ledelsesberetning
Udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold
Koncernens nettoomsætning udgør 824 mio. kr. i perioden januar - marts 2025 svarende til en stigning på
4,4 pct. sammenlignet med samme periode i 2024. Den samlede omsætning er stigende som følge af, at
den kilometer- og CO2-differentierede vejafgift for lastbiler i Danmark på 12 ton og derover er trådt i kraft 1.
januar 2025. Sund & Bælt leverer den tekniske løsning til opkrævning og kontrol med afgiften på vegne af
staten. Bevillingen til drift af ordningen er klassificeret som nettoomsætning.
Nettoomsætningen fra vejforbindelsen over Storebælt udgør 677 mio. kr. svarende til et fald på 1,9 pct. i for-
hold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg i perioden med 1,6 pct., mens lastbiltrafikken steg
med 2,4 pct. Vejtrafikken er år til dato samlet set steget med 1,6 pct. i forhold til samme periode i 2024.
Den faldende nettoomsætning fra vejforbindelsen er forventet og skyldes primært, at listeprisen for personbi-
ler pr. 1. januar 2025 er blevet nedsat ca. 17 pct. som følge af Eurovignet-direktivet.
Andre eksterne omkostninger udgør 78 mio. kr. og er 4 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år. Kon-
cernen har stigende driftsomkostninger som følge af, at driften af vejafgiftsordningen blev igangsat ved års-
skiftet. Omkostningerne falder dog samlet set i 1. kvartal 2025 som følge af et fald i de ikke-aktiveringseg-
nede omkostninger på anlægsprojekter.
Personaleomkostninger udgør 64 mio. kr. og er 18 mio. kr. højere end i samme periode sidste år. Stigningen
kan primært henføres til et lavere niveau af aktivering, hvilket især skyldes vejafgiftsordningens skifte til
driftsfase. Herudover er personaleomkostningerne også i mindre omfang påvirket af almindelig løninflation.
Andre driftsomkostninger udgør 32 mio. kr. og er uændret i forhold til samme periode sidste år.
Af- og nedskrivninger udgør 214 mio. kr. og er 15 mio. kr. højere sammenlignet med samme periode sidste
år, hvilket ligeledes skyldes vejafgiftsordningen, som koncernen siden årsskiftet har afskrevet aktiverede ud-
viklingsomkostninger til.
EBIT er steget med 2,3 pct. til 443 mio. kr. i perioden, hvilket skyldes stigningen i nettoomsætningen samt
faldet i de ikke-aktiveringsegnede omkostninger.
Nettofinansieringsomkostninger, opgjort som de finansielle poster ekskl. dagsværdireguleringer, udgør 108
mio. kr. og er 33 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år. Udviklingen skyldes primært gennemslaget
fra faldende markedsrenter for korte løbetider samt at indeksopskrivningen på den inflationsindekserede
gæld gav lavere renteudgifter sammenholdt med samme periode i 2024.
Resultatandelen (50 pct.) fra Øresundsbro Konsortiet I/S udgør en indtægt på 189 mio. kr., hvori er indeholdt
positive dagsværdireguleringer på 24 mio. kr. Resultatandelen før dagsværdireguleringer er positiv med 165
mio. kr. og er 16 mio. kr. højere end i samme periode sidste år.
Vejtrafikken på Øresundsbron er i perioden steget med 4,3 pct. sammenlignet med samme periode i 2024.
Personbiltrafikken og vejgodstrafikken steg med henholdsvis 4,4 pct. og 3,2 pct.
Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S udgør en indtægt på 2.768
mio. kr. I samme periode sidste år udgjorde værdireguleringer en indtægt på 612 mio. kr. Forskellen skyldes
primært stigende markedsrenter på længere løbetider i 1. kvartal 2025. Da en væsentlig andel af gældspor-
teføljen er fastforrentet, har dette resulteret i positive værdireguleringer.
Dagsværdireguleringer vedrører ændringer i markedsværdien af koncernens finansielle aktiver og passiver.
Værdireguleringerne er en regnskabsteknisk post, der ikke påvirker tilbagebetalingstiden for koncernens
gæld, da gælden afdrages til nominel værdi.
Koncernen styres internt efter resultat før dagsværdireguleringer og skat, da dette bedre udtrykker den
egentlige kernedrift med indflydelse på pengestrømme og tilbagebetalingstid.